Page 17 of 59

Posted: 11 Jan 2011 14:22
by rpm
gopp wrote: Riktig som Vegar skriver her Stian, men hust at ditt girkassehus er mitt (vinterdekk).
Jeg har god hukommelse. :wink:

Posted: 12 Jan 2011 18:47
by martini gasolini
Riktig som Vegar skriver her Stian, men hust at ditt girkassehus er mitt (vinterdekk).[/quote]

Har du bilde av det girkassehusvinterdekket Gopp?
Må være skikkelig vanskelig å få balansert?

Selv har jeg brukt hageslange til vinterdekk,men uten særlig hell....

Image

Martini Gasolini

Posted: 12 Jan 2011 19:18
by martini gasolini
Da har jeg endelig kommet i mål med girkassa til 666.
Det er nå en salig blanding av Panda 4 trinn og 112 4 trinnsdeler inni i den.
Har ikke satt den sammen enda,det får vi ta i april når jeg kommer hjem for godt.
-
Så oppskriften er som følger:
PandaFire skjold og girkassehus,Panda org diff med lavere utveksling fra 112 rallycrosskassa.
Videre er resten av innmaten fra 112 boksen flyttet over,untatt skiftegafflene som er Panda.
Det er ett knøttelite "problem",det er akselen som reversgiret glir på,det er mindre på a112 enn Panda.
Men dette er i en halvtime i dreiebenk klassen.

Utveksling blir som følger

1 gir 13-38=2,92
2 gir 19-36=1,89
3 gir 23-31=1,34
4 gir 25-28=1,12
Revers 13-47(mellomdrev 26)3,61
Sluttveksling 4,69

Håper dette blir bra,endel høyere førstegir og noe lavere 4 gir,samt ca 20 prosent lavere sluttveksling.

Det betyr 168 km/t ved 8000 rpm,det virker mer ideelt en fjorårets
208 km/t ved 8000 rpm.

666 får ingen sperre desverre,iallefall ikke i 2011.
Håper ingen jukser og kopierer oss,vi har ikke prøvet om dette funker som det skal :D
Om denne utvekslingen blir for lav,får vi sette på 185/60-13.
Da får vi litt over 10% høyere toppfart.
Kan hjelpe om den nye langstrekka på Rudskogen blir som på utkastet til den nye banen.

Martini Girkassolini

Posted: 12 Jan 2011 20:30
by martini gasolini
Om man skal på høgger`n å hente en FiRE motor er denne oversikten kjekk å ta med.

Punto 60, up to 1997: 176.B1.000 (SPI)
Punto 60, from 1997 : 176.B4.000 (SPI)
Punto 75, all years : 176.A8.000 (MPI)
Punto 55 1108cc engine up to 1997: 176.A6.000 (SPI)
Punto 55 from 1997 / all Cento 1108 SPI: 176.B2.000 (SPI)

Martini Gasolini

Posted: 12 Jan 2011 21:17
by rpm
martini gasolini wrote: Om man skal på høgger`n å hente en FiRE motor er denne oversikten kjekk å ta med.

Punto 60, up to 1997: 176.B1.000 (SPI)
Punto 60, from 1997 : 176.B4.000 (SPI)
Punto 75, all years : 176.A8.000 (MPI)
Punto 55 1108cc engine up to 1997: 176.A6.000 (SPI)
Punto 55 from 1997 / all Cento 1108 SPI: 176.B2.000 (SPI)
Flott oversikt, mister! Du er flink! :) Kan legge til at toppen fra Punto 60 1997-> mest sannsynlig har større innsugsventiler enn den tidligere typen. Er dog ikke bekreftet enda.

Jeg lurer på å bruke 1242 8V bunndel (mangler'n!), 1108 topp (har'n!), Punto 75 kam (har'n!), Punto 60 spi enhet (mangler'n!) og Punto 60 ECU (mangler'n!). Er dette satt sammen slik jeg tror skal det bare være og smekke sammen med orginalt Panda ledningsnett.

Posted: 12 Jan 2011 22:02
by vegar
rpm: Så du ikke linken jeg pm'a deg på lazz?? Spimanifoil +++ på ebay for småpenger


Martingutt: Dette er jo bare strålende. Men skulle ikke du bruke puntoboks?? Da kunne jo jeg lånt denne av deg ;)

Posted: 12 Jan 2011 22:45
by rpm
vegar wrote:rpm: Så du ikke linken jeg pm'a deg på lazz?? Spimanifoil +++ på ebay for småpenger
Så meldingen for sent! :cry:

Posted: 17 Jan 2011 02:27
by martini gasolini
Har startet litt detektiv arbeid for 1050 støtstangsbanden.
Fikk ett friggerhjul fra 899 ccm cinq og sei motor fra snille onkel ebay i går.
Dette passer på veiv og simmering i følge Vegar Pronto Pronto.
Innerdia 26 mm ytterdia 42mm.
Neste nå blir å finne kamdeksel med triggersensorfeste fra Sei.
Nesten så jeg ikke vil selge unna dinosaurdelene mine :D
Vegar har forresten funnet ut noe rart om 2 forskjellige lengder på 1050 endetapper på veivakselen...


Matini Gasolini

Image

Posted: 19 Jan 2011 01:32
by martini gasolini
Fant ett bilde jeg tok på høgger`n i vår.
Her kan man tydelig se triggerhjulet og dekselet jeg håper passer på 1050.
Hadde blitt en fin stødig løsning.

Image

Martini Gasolini

Posted: 23 Jan 2011 19:39
by Christian
da har jeg ryddet litt i min garasje. og der lå det en bil som var martins som skulle kastes. fikk kjørt den på skrapen idag. noen som ser hva det er? Image

Posted: 23 Jan 2011 19:47
by larsvegas
autobikini?

Posted: 23 Jan 2011 21:02
by vegar
Tror jeg har sett noe som ligner en gang....

Posted: 23 Jan 2011 21:38
by gopp
Dette ser nesten likt ut som det jeg kom på fyllinga for et par år siden. Alt fikk plass på en liten varehenger, og på mottaket kom følgende spørsmål når jeg ønsket vrakpant for skrotet. "Er det der en bil?"

Bilen var innhandlet fra Gasolinis Garage et halvt år tidligere, hvor selger påsto det var litt "småpyssel" før den kunne brukes i Corsa Italiana.

Jeg ser en rød tråd her :-)

Posted: 29 Jan 2011 15:41
by martini gasolini
Bilen var innhandlet fra Gasolinis Garage et halvt år tidligere, hvor selger påsto det var litt "småpyssel" før den kunne brukes i Corsa Italiana.

Jeg ser en rød tråd her :-)[/quote]


Men i alle dager Christian !
Har du kasta den bilen?
Det er jo bare noe småpyssel så er den på veien :D

Martini Gasolini

Posted: 29 Jan 2011 16:21
by martini gasolini
I dag kom det en fin liten blå boks i posten.
Kjøpte en ny ubrukt Quaife sperre fra en fyr på Fiatforumet herover.
Prosjektet hans hadde stranda visst.
Denne har betegnelsen QDH3K,passer til nyere Fire girbokser med løst kronhjul.
Produksjonsnummer 036556.
Disse ble egentlig laget spesiellt for ett gruppekjøp som Fiatforumet gjorde,men er nå å få kjøpt over Quaife`s disk.
Dette antakelig for at etterspørselen for Mito/500/Ka gutta begynner å bli stor.
(jupp,Ford kjøper nå motor og gir fra FPT,Fiat Powertrain)
http://www.fptpowertrain.com/eng/home.htm

http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdh3k

Prisene er fine på de herover,Drexler i Tyskland,Colotti og Bacci i Italia skal ha 3 ganger så mye eller så.
Så da er ett problem løst,synd denne ikke passer i a112 girboksen.
Så det blir å kjøre 2011 sesongen med 666 uten sperre.
Ser ikke på det som noen stort problem igrunn.

Får å få Puntoboksene jeg har liggende inn i 666 må jeg til med nye fester,giroverføring,drivaksler og sist/værst,siden min er en 77 modell,så må jeg bytte venstre hovedvange,den har ingen utsparing til femte giret.
Mye jobb,tiden strekker ikke til er jeg redd.

Image

Image

Image

Image

Teknisk tegning:
http://www.quaife.co.uk/sites/default/f ... /QDH3K.PDF

Martini Sperrolini