Martini Gasolini garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
rpm
Syltapp
Posts: 78
Joined: 28 Nov 2008 11:30
Location: Hovedstadens beste strøk

#241 Post by rpm » 11 Jan 2011 14:22

gopp wrote: Riktig som Vegar skriver her Stian, men hust at ditt girkassehus er mitt (vinterdekk).
Jeg har god hukommelse. :wink:
I'd rather push my Italian cars than drive a German or a Japanese car.

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#242 Post by martini gasolini » 12 Jan 2011 18:47

Riktig som Vegar skriver her Stian, men hust at ditt girkassehus er mitt (vinterdekk).[/quote]

Har du bilde av det girkassehusvinterdekket Gopp?
Må være skikkelig vanskelig å få balansert?

Selv har jeg brukt hageslange til vinterdekk,men uten særlig hell....

Image

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#243 Post by martini gasolini » 12 Jan 2011 19:18

Da har jeg endelig kommet i mål med girkassa til 666.
Det er nå en salig blanding av Panda 4 trinn og 112 4 trinnsdeler inni i den.
Har ikke satt den sammen enda,det får vi ta i april når jeg kommer hjem for godt.
-
Så oppskriften er som følger:
PandaFire skjold og girkassehus,Panda org diff med lavere utveksling fra 112 rallycrosskassa.
Videre er resten av innmaten fra 112 boksen flyttet over,untatt skiftegafflene som er Panda.
Det er ett knøttelite "problem",det er akselen som reversgiret glir på,det er mindre på a112 enn Panda.
Men dette er i en halvtime i dreiebenk klassen.

Utveksling blir som følger

1 gir 13-38=2,92
2 gir 19-36=1,89
3 gir 23-31=1,34
4 gir 25-28=1,12
Revers 13-47(mellomdrev 26)3,61
Sluttveksling 4,69

Håper dette blir bra,endel høyere førstegir og noe lavere 4 gir,samt ca 20 prosent lavere sluttveksling.

Det betyr 168 km/t ved 8000 rpm,det virker mer ideelt en fjorårets
208 km/t ved 8000 rpm.

666 får ingen sperre desverre,iallefall ikke i 2011.
Håper ingen jukser og kopierer oss,vi har ikke prøvet om dette funker som det skal :D
Om denne utvekslingen blir for lav,får vi sette på 185/60-13.
Da får vi litt over 10% høyere toppfart.
Kan hjelpe om den nye langstrekka på Rudskogen blir som på utkastet til den nye banen.

Martini Girkassolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#244 Post by martini gasolini » 12 Jan 2011 20:30

Om man skal på høgger`n å hente en FiRE motor er denne oversikten kjekk å ta med.

Punto 60, up to 1997: 176.B1.000 (SPI)
Punto 60, from 1997 : 176.B4.000 (SPI)
Punto 75, all years : 176.A8.000 (MPI)
Punto 55 1108cc engine up to 1997: 176.A6.000 (SPI)
Punto 55 from 1997 / all Cento 1108 SPI: 176.B2.000 (SPI)

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

rpm
Syltapp
Posts: 78
Joined: 28 Nov 2008 11:30
Location: Hovedstadens beste strøk

#245 Post by rpm » 12 Jan 2011 21:17

martini gasolini wrote: Om man skal på høgger`n å hente en FiRE motor er denne oversikten kjekk å ta med.

Punto 60, up to 1997: 176.B1.000 (SPI)
Punto 60, from 1997 : 176.B4.000 (SPI)
Punto 75, all years : 176.A8.000 (MPI)
Punto 55 1108cc engine up to 1997: 176.A6.000 (SPI)
Punto 55 from 1997 / all Cento 1108 SPI: 176.B2.000 (SPI)
Flott oversikt, mister! Du er flink! :) Kan legge til at toppen fra Punto 60 1997-> mest sannsynlig har større innsugsventiler enn den tidligere typen. Er dog ikke bekreftet enda.

Jeg lurer på å bruke 1242 8V bunndel (mangler'n!), 1108 topp (har'n!), Punto 75 kam (har'n!), Punto 60 spi enhet (mangler'n!) og Punto 60 ECU (mangler'n!). Er dette satt sammen slik jeg tror skal det bare være og smekke sammen med orginalt Panda ledningsnett.
Last edited by rpm on 12 Jan 2011 22:44, edited 1 time in total.
I'd rather push my Italian cars than drive a German or a Japanese car.

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#246 Post by vegar » 12 Jan 2011 22:02

rpm: Så du ikke linken jeg pm'a deg på lazz?? Spimanifoil +++ på ebay for småpenger


Martingutt: Dette er jo bare strålende. Men skulle ikke du bruke puntoboks?? Da kunne jo jeg lånt denne av deg ;)

rpm
Syltapp
Posts: 78
Joined: 28 Nov 2008 11:30
Location: Hovedstadens beste strøk

#247 Post by rpm » 12 Jan 2011 22:45

vegar wrote:rpm: Så du ikke linken jeg pm'a deg på lazz?? Spimanifoil +++ på ebay for småpenger
Så meldingen for sent! :cry:
I'd rather push my Italian cars than drive a German or a Japanese car.

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#248 Post by martini gasolini » 17 Jan 2011 02:27

Har startet litt detektiv arbeid for 1050 støtstangsbanden.
Fikk ett friggerhjul fra 899 ccm cinq og sei motor fra snille onkel ebay i går.
Dette passer på veiv og simmering i følge Vegar Pronto Pronto.
Innerdia 26 mm ytterdia 42mm.
Neste nå blir å finne kamdeksel med triggersensorfeste fra Sei.
Nesten så jeg ikke vil selge unna dinosaurdelene mine :D
Vegar har forresten funnet ut noe rart om 2 forskjellige lengder på 1050 endetapper på veivakselen...


Matini Gasolini

Image
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#249 Post by martini gasolini » 19 Jan 2011 01:32

Fant ett bilde jeg tok på høgger`n i vår.
Her kan man tydelig se triggerhjulet og dekselet jeg håper passer på 1050.
Hadde blitt en fin stødig løsning.

Image

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Christian
Asfaltjunkie
Posts: 914
Joined: 13 Oct 2005 16:18
Location: skien DROP CARS NOT BOMBS.
Contact:

#250 Post by Christian » 23 Jan 2011 19:39

da har jeg ryddet litt i min garasje. og der lå det en bil som var martins som skulle kastes. fikk kjørt den på skrapen idag. noen som ser hva det er? Image
Citroen dyane 68
Citroen 2cv 64
fiat 124 spider 70
Fiat 600 58
land rover 63
matra bagheera
honda scoopy
citroen mehari 68
Folkevogn beach buggy 68
vespa 50/102
Jawa cezeta
jawa moped
Suzuki gs425/650
mgb gt 1970
think city mk1
ALT KAN SENKES

http://i5.photobucket.com/albums/y155/L ... in-Mod.gif

larsvegas
Asfaltjunkie
Posts: 477
Joined: 02 Mar 2008 16:39
Location: sellebakk

#251 Post by larsvegas » 23 Jan 2011 19:47

autobikini?
ix-uno-nove

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#252 Post by vegar » 23 Jan 2011 21:02

Tror jeg har sett noe som ligner en gang....

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#253 Post by gopp » 23 Jan 2011 21:38

Dette ser nesten likt ut som det jeg kom på fyllinga for et par år siden. Alt fikk plass på en liten varehenger, og på mottaket kom følgende spørsmål når jeg ønsket vrakpant for skrotet. "Er det der en bil?"

Bilen var innhandlet fra Gasolinis Garage et halvt år tidligere, hvor selger påsto det var litt "småpyssel" før den kunne brukes i Corsa Italiana.

Jeg ser en rød tråd her :-)
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#254 Post by martini gasolini » 29 Jan 2011 15:41

Bilen var innhandlet fra Gasolinis Garage et halvt år tidligere, hvor selger påsto det var litt "småpyssel" før den kunne brukes i Corsa Italiana.

Jeg ser en rød tråd her :-)[/quote]


Men i alle dager Christian !
Har du kasta den bilen?
Det er jo bare noe småpyssel så er den på veien :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#255 Post by martini gasolini » 29 Jan 2011 16:21

I dag kom det en fin liten blå boks i posten.
Kjøpte en ny ubrukt Quaife sperre fra en fyr på Fiatforumet herover.
Prosjektet hans hadde stranda visst.
Denne har betegnelsen QDH3K,passer til nyere Fire girbokser med løst kronhjul.
Produksjonsnummer 036556.
Disse ble egentlig laget spesiellt for ett gruppekjøp som Fiatforumet gjorde,men er nå å få kjøpt over Quaife`s disk.
Dette antakelig for at etterspørselen for Mito/500/Ka gutta begynner å bli stor.
(jupp,Ford kjøper nå motor og gir fra FPT,Fiat Powertrain)
http://www.fptpowertrain.com/eng/home.htm

http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdh3k

Prisene er fine på de herover,Drexler i Tyskland,Colotti og Bacci i Italia skal ha 3 ganger så mye eller så.
Så da er ett problem løst,synd denne ikke passer i a112 girboksen.
Så det blir å kjøre 2011 sesongen med 666 uten sperre.
Ser ikke på det som noen stort problem igrunn.

Får å få Puntoboksene jeg har liggende inn i 666 må jeg til med nye fester,giroverføring,drivaksler og sist/værst,siden min er en 77 modell,så må jeg bytte venstre hovedvange,den har ingen utsparing til femte giret.
Mye jobb,tiden strekker ikke til er jeg redd.

Image

Image

Image

Image

Teknisk tegning:
http://www.quaife.co.uk/sites/default/f ... /QDH3K.PDF

Martini Sperrolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Post Reply