Page 15 of 59

Posted: 14 Oct 2010 22:37
by martini gasolini
Juhuu!

Da kom mitt svinghjul tilbake fra kopiering hos TTV racing!
Nyydelig arbeid!
Dette stålsvinghjulet veier 2,9 kg,det orginale 1368 dual mass svinghjulet veier 6,2 kg.
Dette kommer ferdig balansert og klart til montering.
Så da gjenstår det bare å få balansert veiva,så kan motoren settes sammen igjen.
Vi vil nemlig ikke ha flere svinghjulseksplosjoner!
Dette har 200 mm clutch,så jeg bruker da en Fiat trykkplate og en Folkevogn bubble disc,så skal det gå fint å kople Fiat motor på Folkevogn girboks.

Image

Image

Martini Gasolini

Posted: 14 Oct 2010 22:47
by StianØverland
strålende arbeid :) har du tilgang på mye maskiner ? skulle gjerne har dreiet opp navhullet på 4 felger :) send pm hvis du/noen vil ha en liten jobb =)

Posted: 20 Oct 2010 18:39
by martini gasolini
StianØverland wrote:strålende arbeid :) har du tilgang på mye maskiner ? skulle gjerne har dreiet opp navhullet på 4 felger :) send pm hvis du/noen vil ha en liten jobb =)
Hei Stian !

Har igrunn tilgang på maskiner,men nå er det så at jeg bor i England,jeg går på formanns skole her borte :D
Det er nok losjere som kan hjelpe deg med dette !

Martini Gasolini

Posted: 20 Oct 2010 19:00
by martini gasolini
Ny fin pakke rullet inn her i dag!

Innsug til 1368 motoren som skal inn i min kjære 850.
Dette kommer fra Gozzoli i Italia,passer til Punto 75 1242 og Grande Punto 1368 8v for montering av DCOE forgassere eller i mitt tilfelle spjeldhus.

Innsuget må nå matches med den portede toppen.
Passer ikke hundre,noe jeg heller ikke regnet med.
Skal kjøre med 40 mm spjeld hus fra KMS eller Jenvey.
Brikke etter brikke faller på plass!
Målet er å få bygget ferdig motoren her borte før jeg flytter hjem i april.

Image

Image

Martini Gozzolini

Posted: 20 Oct 2010 19:51
by Sir Haggis
Det i reserbilen er myyye flottere :) Finnes det for 1108-toppen også, eller må man modde en sånn en du har der?

Posted: 20 Oct 2010 23:27
by martini gasolini
Finnes til 1108 også!
Gratulerer med din første Fiat btw!

Martini Gasolini

Posted: 21 Oct 2010 00:50
by Arturo Benedetto
Jeg så lav Granada med RS-lisser i aften, var og bresket seg ned Brick Lane, trendy type med skotøy ikke ulikt formannens bak spakene.
Jeg bare nevner det. Jeg liker selvsagt ikke Fårrd.

Gratulerer/lykke til med 126, maken til liten skaranglekasse skal man lete lenge etter! wicked!

Posted: 21 Oct 2010 09:01
by vegar
Aiaiai. Her ramler det inn masse fine biter :D


OT: Haggis, har du hentet godbilen??

Posted: 21 Oct 2010 09:12
by Sir Haggis
Hentes i dag! Gleder seg! Veier 700-ish kg. Og det er lettere enn 90-talls mini :S

Posted: 23 Oct 2010 19:46
by martini gasolini
Fått gjort litt på toppen i dag igjen.
Slipet til ventilene på gamlemåten med smukk og pasta.
Satt alt sammen igjen med nye ventiltetninger.
5 mm ventilstammer og bittesmå ventilklips var en liten tålmodighetsprøve :D

Image

Rent og pent,slipet og klart til montering.

Image

Martini Gasolini

Posted: 23 Oct 2010 20:46
by StianØverland
ja, er det ikke mye koseligere å montere sammen en skinnende ren motor!

flott arbeid!

Posted: 31 Oct 2010 20:55
by EcurieEcosse
God aften ærede chairman :-)

Kan en perifer bruker av deres ypperlige forum få lov til å komme med et forslag hva gjelder passende framdriftskilde i den lille 126?

BMW MC-twin har tydeligvis vært vurdert, men hva med en K75? Det er en tresylindret vannkjølt rekkemotor og dermed realtivt kort, laget i aluminium og dermed realtivt lett, forholdsvis moderne og ganske driftssikker. Og så har den omlag 75 HK, og jeg skulle mene at den avhengig av alder kan fås med enten forgassere og elektronisk tenning eller full elektronisk motorstyring.

Image

Posted: 04 Nov 2010 00:46
by martini gasolini
Nu er Seicentoen godkjent for nok et år på Engelske veier!
Har hatt bilen ca ett år nå,rullet rundt 50 000 med den herover så og si uten problemer.
En tur bak på flak har det blitt,da var det il generatore som ga opp.
Kun ei skiltlyspære var det å pirke ved på kontrollen :D
Herover er det MOT (eu/pkk kontroll) hvert år.
Min var nå godt over tiden,men det kjekke med det er at det er ett år fra den dagen den er vist til neste gang.

Image

Nypolert og deilig !

Martini Gasolini

Posted: 04 Nov 2010 00:51
by martini gasolini
[quote="EcurieEcosse"]God aften ærede chairman :-)

Kan en perifer bruker av deres ypperlige forum få lov til å komme med et forslag hva gjelder passende framdriftskilde i den lille 126?

BMW MC-twin har tydeligvis vært vurdert, men hva med en K75? Det er en tresylindret vannkjølt rekkemotor og dermed realtivt kort, laget i aluminium og dermed realtivt lett, forholdsvis moderne og ganske driftssikker. Og så har den omlag 75 HK, og jeg skulle mene at den avhengig av alder kan fås med enten forgassere og elektronisk tenning eller full elektronisk motorstyring.

Hm,denne visste jeg rett og slett ikke om!
Ser da fin ut!
Nu har jeg kjøpt og landet på Chevrolet :shock: ,men om det blir for lite oomph i den er det der et fint alternativ.
Smart har og vært oppe til vurdering,men den har girkasseskjoldet støpt inn i blokka,slik at det vil bli vanskelig med org svinghjul og den fantastiske wirestarteren!
Aygo,c1,107 motoren er og snasen,men den har jeg ikke funnet noen mål på.

Martini Gasolini

Posted: 04 Nov 2010 07:51
by Dars
Denne motoren finnes også i en fire sylyndret version med 8 eller 16ventiler.