Martini Gasolini garasje
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Takker og bukker!
Helgen gikk nesten på skinner!
Lars og jeg er nå ekte reserbilsjåfører etter endel forsinkelser og banning.
Et lite tips,ikke flytt til utlandet mens du bygger reserbil hjemme i gamlelandet
Men vi kom bokstavligtalt i mål til slutt.
Ankom Rudskogen fredag natt kl 01.30 i lånt Multipla trekkvogn,la oss til å sove i forsetene på denne frem til kl 07.00.
Etter den nydelige nattesøvnen,lastet vi av 666 og startet opp.
Etter noen minutter på tomgang begynte det å lekke fra radiatoren,et problem vi trodde var fixet dagen før.
Heldigvis var Autobianchikamerat Anders Lorang der,som hadde en reserveradiator hjemme.
Anders den fantastiske mannen kjørte ned å hentet denne på verkstedet på Rygge.
Halvannen time senere sto bilen med tett radiator og vi hoppet rett på førermøte.
Etter det var det trening med Lars som crashtestdummie nr 1.
Det gikk nesten greit bortsett fra en tur i sandfella grunnet feilinnstillt Biasventil.Så da fikk vi testet ut den nye tauekroken.
Så var det min tur til å kjøre kval,det gikk som en drøm bortsett fra at eksosopphenget smeltet av og hele anlegget ble hengene etter å subbe i asfalten.
Med litt ståltråd og skruer var det fixet og bilen klar til løp 1 med 666.
Lars var først i ilden og kjørte som en gud!
Bestetid på 1.13 blank med nybygget ujustert bil er fantastisk bra!
Desverre snurret han et par ganger og måtte bremse for en annen Autobianchi på tvers,men så etterhvert det lenge etterlengtede rutete flagget!
Deretter ble det tatt en korreksjonsmap,noe som gjorde bilen noe mer kjørbar litt lenger ned i registeret.
Deretter var det min tur ut!
Nervøs og klar sto jeg i lineup og tappet på rattet med høy tomgang altfor lenge,faktisk så lenge at jeg kom til å se hvit damp opp av panseret!
Så der begynte bilen å koke før race,jeg rygget mildest talt forbanna ut av lineup og tenkte det var det løpet.
Termostaten som satt i den radiatoren vi hadde lånt var ødelagt,så vifta ville ikke starte gitt.
Heldigvis var Bror og Lars rett ved,så de så greia og fikk tvangsstyrt kjølevifta så jeg kunne sette av gårde!
Selve løpet gikk strålende alt tatt i betraktning,jeg kjørte senere enn Lars,rett over 1.14,men var jublende glad for det.
Fikk tilogmed en tur på pallen
Bronzemedalje i Autobianchiratting!
Vi lærte mye i helgen,vi vet nå hva som må forbedres og flikkes på.
Utveksling og mellomregister samt justering av et kjipt tredjegir er første prioritet,da vi først fikk lagt inn fjerde på mitten av langstrekket,så den var jammen langbeina den Panda girboksen!
Men vi fikk kjørt,begge så vi flagget og fikk underskrift på debutantkortet.
Alt i alt en strålende weekend med masse morro og hyggelige mennesker.
Scuderia Haggis/Gasolini må få takke bror Christian,Jens,Anders,samt tolmodige kjærester for hjelp og ubegrenset garasjetid
Flere bilder kommer,men her er ett av 666 sammen med noen andre lekekamerater!
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/666.jpg)
Martini Raceolini
Helgen gikk nesten på skinner!
Lars og jeg er nå ekte reserbilsjåfører etter endel forsinkelser og banning.
Et lite tips,ikke flytt til utlandet mens du bygger reserbil hjemme i gamlelandet
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Men vi kom bokstavligtalt i mål til slutt.
Ankom Rudskogen fredag natt kl 01.30 i lånt Multipla trekkvogn,la oss til å sove i forsetene på denne frem til kl 07.00.
Etter den nydelige nattesøvnen,lastet vi av 666 og startet opp.
Etter noen minutter på tomgang begynte det å lekke fra radiatoren,et problem vi trodde var fixet dagen før.
Heldigvis var Autobianchikamerat Anders Lorang der,som hadde en reserveradiator hjemme.
Anders den fantastiske mannen kjørte ned å hentet denne på verkstedet på Rygge.
Halvannen time senere sto bilen med tett radiator og vi hoppet rett på førermøte.
Etter det var det trening med Lars som crashtestdummie nr 1.
Det gikk nesten greit bortsett fra en tur i sandfella grunnet feilinnstillt Biasventil.Så da fikk vi testet ut den nye tauekroken.
Så var det min tur til å kjøre kval,det gikk som en drøm bortsett fra at eksosopphenget smeltet av og hele anlegget ble hengene etter å subbe i asfalten.
Med litt ståltråd og skruer var det fixet og bilen klar til løp 1 med 666.
Lars var først i ilden og kjørte som en gud!
Bestetid på 1.13 blank med nybygget ujustert bil er fantastisk bra!
Desverre snurret han et par ganger og måtte bremse for en annen Autobianchi på tvers,men så etterhvert det lenge etterlengtede rutete flagget!
Deretter ble det tatt en korreksjonsmap,noe som gjorde bilen noe mer kjørbar litt lenger ned i registeret.
Deretter var det min tur ut!
Nervøs og klar sto jeg i lineup og tappet på rattet med høy tomgang altfor lenge,faktisk så lenge at jeg kom til å se hvit damp opp av panseret!
Så der begynte bilen å koke før race,jeg rygget mildest talt forbanna ut av lineup og tenkte det var det løpet.
Termostaten som satt i den radiatoren vi hadde lånt var ødelagt,så vifta ville ikke starte gitt.
Heldigvis var Bror og Lars rett ved,så de så greia og fikk tvangsstyrt kjølevifta så jeg kunne sette av gårde!
Selve løpet gikk strålende alt tatt i betraktning,jeg kjørte senere enn Lars,rett over 1.14,men var jublende glad for det.
Fikk tilogmed en tur på pallen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Bronzemedalje i Autobianchiratting!
Vi lærte mye i helgen,vi vet nå hva som må forbedres og flikkes på.
Utveksling og mellomregister samt justering av et kjipt tredjegir er første prioritet,da vi først fikk lagt inn fjerde på mitten av langstrekket,så den var jammen langbeina den Panda girboksen!
Men vi fikk kjørt,begge så vi flagget og fikk underskrift på debutantkortet.
Alt i alt en strålende weekend med masse morro og hyggelige mennesker.
Scuderia Haggis/Gasolini må få takke bror Christian,Jens,Anders,samt tolmodige kjærester for hjelp og ubegrenset garasjetid
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Flere bilder kommer,men her er ett av 666 sammen med noen andre lekekamerater!
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/666.jpg)
Martini Raceolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Takker Toten og Willy!
Dere bygger jo begge biler til corsaen,så vi sees til neste år !
Håper spionfotoene ble bra
http://www.youtube.com/watch?v=slTD65AP5Pw
Se rundt 12.40,der har vi orkesterplass til ratteLars sine strabaser!
Lars var ivrig nok til å rulle i gang bilen i revers etter snurring,imponerende snartenking!!
Martini Gasolini
Dere bygger jo begge biler til corsaen,så vi sees til neste år !
Håper spionfotoene ble bra
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://www.youtube.com/watch?v=slTD65AP5Pw
Se rundt 12.40,der har vi orkesterplass til ratteLars sine strabaser!
Lars var ivrig nok til å rulle i gang bilen i revers etter snurring,imponerende snartenking!!
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
Gratulerer med vel gjennomført jomfruløp til både Skjeggolini og Haggisolini! Siden jeg måtte jobbe den helgen pga storfint besøk på mandagen ble det dessverre ikke noe sisteløp på Scuderia Vacanza (team kompis mente vi burde stille sammen og ville ikke kjøre alene). Men vi treffes på racerbanen i April!
FIRE-POWER!![Image](http://alfapower.nu/images/alfapower/smilies/rockon.gif)
![Image](http://alfapower.nu/images/alfapower/smilies/ritaliead3.gif)
FIRE-POWER!
![Image](http://alfapower.nu/images/alfapower/smilies/rockon.gif)
![Image](http://alfapower.nu/images/alfapower/smilies/ritaliead3.gif)
I'd rather push my Italian cars than drive a German or a Japanese car.
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Takker Stian!
Vi treffes på bane til våren,da antar jeg at Pandalini har blitt ræserbil og du har kvittet deg med Il Alfa gigante speciale
Martini Gasolini
Vi treffes på bane til våren,da antar jeg at Pandalini har blitt ræserbil og du har kvittet deg med Il Alfa gigante speciale
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
I dag plukket jeg opp toppen til 1368 motoren fra Cylinderhead Developments på utsiden av Birmingham.
Toppen er portet og trykktestet,forbrenningsrom renset,polert og matchet,
setene er Mirafrest og toppen er så planet 0,3 eller så.
Han bablet i vei om threethouufaninch eller så,men poenget er at den er bare rettet da denne har 11,1 i comp fra starten og noe særlig høyere komp trenger jeg ikke.
Ser veldig bra ut!
Gleder meg til å prøve denne.
Ha sa det var en vanskelig topp å jobbe på,liten,feilstøpt og kronglete.
Men alt det visste vi fra før!
DCOE innsug er bestillt fra Gozzoli i Italia,kommer vel da ca om 2 år
Ser ut til at det blir Jenvey 40 eller 42 mm spjeldhus.
Jens,fikk ikke målt på tiendelen,men styringen er ca 9 mm tykk.
Så da blir de nok i miste laget for deg.
Noen bilder!
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/bilde3.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/bilde5.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/head1.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/topp1.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/head2.jpg)
Martini Gasolini
Toppen er portet og trykktestet,forbrenningsrom renset,polert og matchet,
setene er Mirafrest og toppen er så planet 0,3 eller så.
Han bablet i vei om threethouufaninch eller så,men poenget er at den er bare rettet da denne har 11,1 i comp fra starten og noe særlig høyere komp trenger jeg ikke.
Ser veldig bra ut!
Gleder meg til å prøve denne.
Ha sa det var en vanskelig topp å jobbe på,liten,feilstøpt og kronglete.
Men alt det visste vi fra før!
DCOE innsug er bestillt fra Gozzoli i Italia,kommer vel da ca om 2 år
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ser ut til at det blir Jenvey 40 eller 42 mm spjeldhus.
Jens,fikk ikke målt på tiendelen,men styringen er ca 9 mm tykk.
Så da blir de nok i miste laget for deg.
Noen bilder!
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/bilde3.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/bilde5.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/head1.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/topp1.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/Fiat%20Garasje/head2.jpg)
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Nå skal Fiat 126`n få Chevrolet big block !
I helgen ga jeg en snill mann 1000 kr i labben og fikk tilbake en Chevy motor
Motoren har stått i en Chevrolet Matiz eller Daewoo Matiz,eieren var usikker.
Før dere purister og Koreabilhatere begynner å rasle med sablene,vil jeg si til mitt forsvar at det er tunge røde tråder i dette prosjektet!
Italdesign Giugiaro tegnet i første omgang Matiz for Fiat,som en ny 126.
Fiat likte ikke prosjektet og Italdesign solgte dette til Daewoo.
Motoren er en 3 cyl 800 ccm som er utviklet av Tickford her i UK.
Motoren sitter i en drøss med skjitbiler fra Asia og østeuropa.
Den er også laget i Polen av kvalitetsprodusenten FSO
Aner ikke hvilken modell min er,men satt i Matiz 150 som gikk fra 2000 til 2005.
Men hvorfor ikke en fantastisk FIRE motor i denne da Martin?
Sitt på kneet mitt nå så skal jeg fortelle.
Fire motoren er for lang til å smette under bakplata på tolvseksen desverre.
Det finnes tilogmed ferdige konverteringskit å få kjøpt.
Men Matiz motoren er ca 10 cm kortere og en god bit lettere.
Shortblokk uten svinghjul veier 44 kg.
Matiz motoren har 51 hk,noe som passer bra til 126 girboksen.
Gidder ikke bytte kasse denne gangen,så 126 svinghjul,starter og drivaksler blir værende.
Med dobbel effekt og 150 ccm mer å rutte med blir nok dette greit!
Denne kommer nok ikke til å rulle i sommer,men engang må man begynne å sanke deler.
Motoren skal denne gangen konverteres til stifter og forgasser.
Har laget et kjekt motorstativ av en vindusforing
Denne motorkonverteringen har jeg ikke sett før,folk har puttet mye rare motorer bak i 126`r,gleder seg!
Noen bilder av the big papa !
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/kamera034.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/kamera035.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/kamera036.jpg)
Martini Bigblockolini
I helgen ga jeg en snill mann 1000 kr i labben og fikk tilbake en Chevy motor
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Motoren har stått i en Chevrolet Matiz eller Daewoo Matiz,eieren var usikker.
Før dere purister og Koreabilhatere begynner å rasle med sablene,vil jeg si til mitt forsvar at det er tunge røde tråder i dette prosjektet!
Italdesign Giugiaro tegnet i første omgang Matiz for Fiat,som en ny 126.
Fiat likte ikke prosjektet og Italdesign solgte dette til Daewoo.
Motoren er en 3 cyl 800 ccm som er utviklet av Tickford her i UK.
Motoren sitter i en drøss med skjitbiler fra Asia og østeuropa.
Den er også laget i Polen av kvalitetsprodusenten FSO
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Aner ikke hvilken modell min er,men satt i Matiz 150 som gikk fra 2000 til 2005.
Men hvorfor ikke en fantastisk FIRE motor i denne da Martin?
Sitt på kneet mitt nå så skal jeg fortelle.
Fire motoren er for lang til å smette under bakplata på tolvseksen desverre.
Det finnes tilogmed ferdige konverteringskit å få kjøpt.
Men Matiz motoren er ca 10 cm kortere og en god bit lettere.
Shortblokk uten svinghjul veier 44 kg.
Matiz motoren har 51 hk,noe som passer bra til 126 girboksen.
Gidder ikke bytte kasse denne gangen,så 126 svinghjul,starter og drivaksler blir værende.
Med dobbel effekt og 150 ccm mer å rutte med blir nok dette greit!
Denne kommer nok ikke til å rulle i sommer,men engang må man begynne å sanke deler.
Motoren skal denne gangen konverteres til stifter og forgasser.
Har laget et kjekt motorstativ av en vindusforing
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Denne motorkonverteringen har jeg ikke sett før,folk har puttet mye rare motorer bak i 126`r,gleder seg!
Noen bilder av the big papa !
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/kamera034.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/kamera035.jpg)
![Image](http://i130.photobucket.com/albums/p254/lc-martin/kamera036.jpg)
Martini Bigblockolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Artig liten tass av en motor det der Martin, som du så av min e-post hadde jeg noen alternativer, selv om dette slett ikke er så ille.
Vauxhall Corsa-motor? Det blir vel samme problemstillingen som med en FIRE, og i tillegg et skritt tilbake? En FIRE er ganske liten, og når Chevvy-big-block er 10 cm. kortere, må den være veldig nett.
Utfordringen blir å få god lyd i denne Martin, tre-sylindrede motorer låter ofte kjipt.
Vauxhall Corsa-motor? Det blir vel samme problemstillingen som med en FIRE, og i tillegg et skritt tilbake? En FIRE er ganske liten, og når Chevvy-big-block er 10 cm. kortere, må den være veldig nett.
Utfordringen blir å få god lyd i denne Martin, tre-sylindrede motorer låter ofte kjipt.
-- Gopp
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Som vanlig har jeg gjort grundig research før dette kjøpet
Motorer som har vært på lista mi eller gjort før.
Da tenker jeg på greier som passer på 126 kassa.
Folk har satt Chevy båtmotor og midtmontert Audimotor osv i disse,men jeg er ikke på den ruta.
Vil ha noe som starter og går litt bedre men innenfor rammene til girboksen som takler ca 70 hk.
Et annet kriterie var at jeg ikke skulle skjære i,eller bygge om bakplata i større grad slik at det går utover utseende.
Fiat 126 har så skjønn en stuss!
Er også helt desperat etter å beholde wire starten min!
2cv.
Der har jeg god tilgang på motorer,men samme antall cc og hester.
Citroen GS.
Super igrunn,boxer 4 med luftkjøling,lettvekts,men ta ut en 35 år gammel motor å sette inn en 35 år gammel motor?Neppe.
Folkevogn boble.
Lur denne,kort,billig luftkjølt og potesiale for mye power.
Mange har gjort denne konverteringen,men er ikke så glad i de motorene der.
Charade 3 syl.
Har en slik som vi tok ut av Christians race Charade
Denne er lengre enn Fire motoren og veier ett tonn!
Vauxhall Corsa.
Samme der,fin motor men er like lang som Fire motor.
Ducati.
Aldri likt Ducati,samt så må man bygge om til kjededrift osv,så det blir en helt annen greie,dessuten hadde jeg skullet gjort en slik jobb hadde blitt en moderne R motor fra en japansykkel.
Alfasud.
En slik har jeg liggende hos en kompis.
1,5 liter.Dette er gjort mange ganger før,men den motoren har litt mye power og er dessuten svært tung.
BMW.
Bmw lager fine boxertwin motorsykkelmotorer med vanlig svinghjul som passer på bilgirboks.
Problemet der er kjøling,disse er luftkjølte uten kapper,slik at jeg måtte da ha ekstra oljekjøling samt en eller annen form for vifte baki motorrommet.
MotoGuzzi.
Samme som BMW boxeren,kjøleproblem.
Denne har vært brukt før i 126,men med varmgangsproblemer.
Guzzi har og stort vanlig svinghjul som passer rett på bilgirboks.
Har lest et stykke engang der det var et slags samarbeid mellom Fiat og Guzzi om å bruke disse motorene i Fiats småbiler.
Scania (Svensson-bil).
2 takt hadde vært cool!
Men da kan man ikke bruke bilen på vanlig vis.
Men tenk på lyden av dette med 3 x custombyggede ekspansjonskammer!
Har snakket med en kar som har hatt en slik i sin Fiat 500.
Det finnes og andre interessante småmotorer fra Asia og østblokken,men de er vanskelige å få has på,selv over her.
Vi får tolmodig vente til den den nye Fiat 800 ccm twin,som sitter i 500 skal dukke opp på høggern!
I mellomtiden putter jeg inn det som jeg mener er det beste,billigste og letteste alternativet pr i dag.
Så får vi se!
Lyden er cool Gopp,høres ut som ei halv langboble
Her et bilde med Uno turbo.
Slik vil jeg ikke ha det......
![Image](http://i4.photobucket.com/albums/y132/DYLSPEED/Ziggyturbo.jpg)
Martini Gasolini
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Motorer som har vært på lista mi eller gjort før.
Da tenker jeg på greier som passer på 126 kassa.
Folk har satt Chevy båtmotor og midtmontert Audimotor osv i disse,men jeg er ikke på den ruta.
Vil ha noe som starter og går litt bedre men innenfor rammene til girboksen som takler ca 70 hk.
Et annet kriterie var at jeg ikke skulle skjære i,eller bygge om bakplata i større grad slik at det går utover utseende.
Fiat 126 har så skjønn en stuss!
Er også helt desperat etter å beholde wire starten min!
2cv.
Der har jeg god tilgang på motorer,men samme antall cc og hester.
Citroen GS.
Super igrunn,boxer 4 med luftkjøling,lettvekts,men ta ut en 35 år gammel motor å sette inn en 35 år gammel motor?Neppe.
Folkevogn boble.
Lur denne,kort,billig luftkjølt og potesiale for mye power.
Mange har gjort denne konverteringen,men er ikke så glad i de motorene der.
Charade 3 syl.
Har en slik som vi tok ut av Christians race Charade
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Denne er lengre enn Fire motoren og veier ett tonn!
Vauxhall Corsa.
Samme der,fin motor men er like lang som Fire motor.
Ducati.
Aldri likt Ducati,samt så må man bygge om til kjededrift osv,så det blir en helt annen greie,dessuten hadde jeg skullet gjort en slik jobb hadde blitt en moderne R motor fra en japansykkel.
Alfasud.
En slik har jeg liggende hos en kompis.
1,5 liter.Dette er gjort mange ganger før,men den motoren har litt mye power og er dessuten svært tung.
BMW.
Bmw lager fine boxertwin motorsykkelmotorer med vanlig svinghjul som passer på bilgirboks.
Problemet der er kjøling,disse er luftkjølte uten kapper,slik at jeg måtte da ha ekstra oljekjøling samt en eller annen form for vifte baki motorrommet.
MotoGuzzi.
Samme som BMW boxeren,kjøleproblem.
Denne har vært brukt før i 126,men med varmgangsproblemer.
Guzzi har og stort vanlig svinghjul som passer rett på bilgirboks.
Har lest et stykke engang der det var et slags samarbeid mellom Fiat og Guzzi om å bruke disse motorene i Fiats småbiler.
Scania (Svensson-bil).
2 takt hadde vært cool!
Men da kan man ikke bruke bilen på vanlig vis.
Men tenk på lyden av dette med 3 x custombyggede ekspansjonskammer!
Har snakket med en kar som har hatt en slik i sin Fiat 500.
Det finnes og andre interessante småmotorer fra Asia og østblokken,men de er vanskelige å få has på,selv over her.
Vi får tolmodig vente til den den nye Fiat 800 ccm twin,som sitter i 500 skal dukke opp på høggern!
I mellomtiden putter jeg inn det som jeg mener er det beste,billigste og letteste alternativet pr i dag.
Så får vi se!
Lyden er cool Gopp,høres ut som ei halv langboble
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Her et bilde med Uno turbo.
Slik vil jeg ikke ha det......
![Image](http://i4.photobucket.com/albums/y132/DYLSPEED/Ziggyturbo.jpg)
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!